№ | Вид наукової роботи | Назва | Бібліографічний опис |
---|---|---|---|
1 | стаття | Правовий режим воєнного стану: аналіз законодавства України. Анотація.Устаттідослідженопитанняправовогорежимувоєнногостану. Визначенопоняття «воєннийстан», «надзвичайнийстан» й «особливийперіод», атакожспільнійвідміннірисиміжними. Визначено, щопередбачаєвведеннявоєнногостану. Розглянутозаконнійпідзаконніакти, якірегулюютьправовийрежимвоєнногостану. РозкриторольКонституціївнормативнійбазіщодоправовогорежимувоєнногостанувУкраїні. ПроаналізованоуказиПрезидентащодооголошеннявоєнногостану, мобілізаціїтапродовженняїхтерміну, структуруцихуказів. Узагальненоконституційніправаісвободилюдиниігромадянина, якіможутьобмежуватисяінеможутьбутиобмеженіпідчасдіївоєнногостану. Описанодеталіформуваннятафункціонуваннявійськовихадміністрацій. ВивченодосвідзапровадженнявоєнногостанувУкраїні. Зробленовисновкипронеобхідністьзмінузаконодавствіщодоправовогорежимувоєнногостануйвнесенопропозиціїстосовнойоговдосконалення. Ключові слова: Ключові слова:правовийрежим, воєннийстан, особливийперіод, Конституція, нормативнабаза, закон, кібербезпека, цифровізація, зброя.
Annotation. The article examines the issue of the legal regime of martial law. The concepts of "martial law", "state of emergency" and "special period" are defined, as well as common and distinctive features between them. It was determined that martial law would be introduced. Legal and by-laws that regulate the legal regime of martial law are considered. The role of the Constitution in the regulatory framework regarding the legal regime of martial law in Ukraine is revealed. The Presidential Decrees regarding the declaration of martial law, mobilization and extension of their term, the structure of these decrees are analyzed. The process of introducing martial law is described. The constitutional rights and freedoms of a person and a citizen, which may or may not be limited during martial law, are summarized. The list of measures of the legal regime of martial law, which can be carried out, taking into account the limitations of the constitutional rights and freedoms of a person and a citizen, as well as the rights and legitimate interests of legal entities, is given. The details of the formation and functioning of military administrations are described. A list of activities that are categorically prohibited for the duration of martial law is provided. The experience of introducing martial law in Ukraine in 2018 as a result of the armed aggression of the Russian Federation in the area of the Kerch Strait and after the full-scale invasion of the Russian Federation into Ukraine in 2022 was studied. The activities of the Verkhovna Rada of Ukraine during martial law are indicated. The issue of adopting the draft Law "On the right to civilian firearms" was raised. Conclusions were made about the need for changes in the legislation regarding the legal regime of martial law and proposals were made for its improvement. Key words: Keywords:legal regime, martial law, special period, Constitution, regulatory framework, law, cyber security, digitization, weapons. |
Синявська, О. Ю., Повалена, М. В., Носевич, Н. Р. (2023). Правовий режим воєнного стану: аналіз законодавства України. Академічні візії, (17). |
2 | стаття | Щодо захисту прав жінок військовослужбовиць в умовах російсько-української війни. Анотація. Усучасномусвітіжінкиактивностаютьсилою, щорухаєсуспільствовперед. Устаттідослідженоосновнізаконодавчінорми, якізабезпечуютьзахистправжінок-військовослужбовиць. Визначеноосновніаспекти, якіпов’язанізцимпитання, такіякдоступдомедичноїдопомоги, запобіганнясексуальномунасильству, рівніможливостідляпрофесійногорозвитку, забезпеченняформоютаіншимипотребами. ОхарактеризованогрупигендерноїнерівностіташляхивирішенняцьогопитаннявУкраїнівумовахросійсько-українськоївійни. Зробленовисновок, що, незважаючинате, щокількістьжінок-військовослужбовицьзбільшиласяпротягомостанніхроків, їхняучастьвросійсько-українськійвійнітапоступовізмінивзаконодавчійбазі, спрямованінарівністьправчоловіківіжінокувійськовійсфері, невирішуютьбагатьохскладнихпроблем, яківимагаютьподальшоговирішення. Ключові слова: Ключові слова: правалюдини, російсько-українськавійна, жінки-військовослужбовиці, порушенняправ, заходи підтримки.
Annotation. In today’s world, women are actively becoming a force that moves society forward. In Ukraine, particularly in the defense sector, strong patriarchal traditions dominate. However, female military servicemen from Ukraine are increasingly being recognized by Ukrainian society and the country’s political leadership, especially in wartime conditions. Today, women show confidence in their abilities and are ready to take responsibility and perform difficult tasks. Since February 20, 2014, when Crimea was annexed, many Ukrainian women took up arms and stood up to defend our Motherland. In nine years, the number of female soldiers in the Armed Forces of Ukraine has increased by 2.5 times. The problem of protecting women’s rights in the context of military conflicts is complex and requires НауковізапискиЛьвівськогоуніверситетубізнесутаправа. Серіяекономічна. Серіяюридична. Випуск 38/2023 110international legislation. The article examined the main legislative norms that ensure the protection of the rights of female military personnel. The main aspects related to this issue are identified, such as access to medical care, prevention of sexual violence, equal opportunities for professional development, provision of uniforms and other needs. Groups of gender inequality and ways of solving this issue in Ukraine in the conditions of the Russian-Ukrainian war are characterized. It was concluded that despite the fact that the number of female military personnel has increased in recent years, their participation in the Russian-Ukrainian war and gradual changes in the legislative framework aimed at equal rights of men and women in the military sphere do not solve many complex problems that require further resolution. Among them, first of all, it is worth noting the still existing negative stereotypes regarding the role and place of women in the army. It is also important to solve domestic issues related to the infrastructure that does not take into account the needs of women, because now it is mainly focused on the needs of men. Steps must also be taken to ensure equal opportunities for women in leadership positions. Key words: Keywords: human rights, the Russian-Ukrainian war, female military personnel, rights violations, support measures |
Синявська, О. Ю., Тимченко, Н. С., Тимошенко, Л. В. Щодо захисту прав жінок військовослужбовиць в умовах російсько-української війни. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2023. Вип. 38. С. 109-115. |
3 | стаття |
У статті досліджується концепція організаційної стійкості у закладах вищої освіти, яка може дозволити їм впоратися з кризовими ситуаціями та сприяти майбутньому успіху. Зважаючи на зростаючий академічний інтерес до публічного адміністрування в умовах стійкості, бракує консенсусу щодо стійкості ЗВО та того, як вона працює, підкреслюючи потребу в додаткових знаннях щодо можливостей та умов, які складають таку стійкість. Автори роблять свої внески у цю галузь, концептуалізуючи стійкість і розбиваючи її на три етапи: адаптація, трансформація та передбачення. Вони також визначають основні можливості, в тому числі стратегічне бачення, оперативну гнучкість і культуру підтримки, які формують організаційну стійкість.Методологія, обрана для цього дослідження, підкріплена широким оглядом актуальної літератури, що охоплює наукові книги, журнали, офіційні юридичні документи та публікації, враховуючи ті, що видаються органами Європейського Союзу. Завдяки ретельному аналізу цих різноманітних джерел No 11(25) 202314 дослідження створює теоретичну і контекстуальну основу для вивчення процесу підвищення стійкості у складних умовах воєнного стану в Україні.Для всебічного вивчення динаміки розбудови стійкості в умовах російської агресії дослідження використовує різноманітні усталені наукові методи. Спираючись на аналіз процесів, автори надають огляд взаємозв'язку та взаємодії між різними стадіями стійкості, а також основні передумови та рушійні сили. Також запропоновано чотири інструменти на основі аналізу європейських нормативно-правових актів, здатних відновити стабільність у кризових ситуаціях. Це дослідження просуває розуміння складної та вбудованої конструкції організаційної стійкості та пропонує ідеї, які можуть інформувати майбутню емпіричну роботу в галузіуправління вищою освітою. У статті підкреслюється важливість розвитку потенціалу стійкості у закладахвищої освіти, особливо в часи турбулентності та невизначеності, щоб гарантувати їх стійкість. Ключові слова: Ключові слова: публічне адміністрування, вища освіта, стійкість ЗВО, воєнний стан, управління.
The article explores the concept of organizational sustainability in higher education institutions, which can allow them to cope with crisis situations and contribute to future success. Given the growing academic interest in public administration in a sustainability setting, there is a lack of consensus about its definition and how it works, highlighting the need for additional knowledge about the opportunities and conditions that make up sustainability. The authors make their No 11(25) 2023 15contributions to this field by conceptualizing sustainability and breaking it down into three stages: adaptation, transformation and foresight. They also identify core capabilities, including strategic vision, operational flexibility, and a culture of support that shape organizational resilience.The methodology chosen for this study is supported by a broad review of relevant literature covering scientific books, journals, official legal documents and publications, taking into account those issued by European Union bodies. Through careful analysis of these diverse sources, the study provides a theoretical and contextual framework for studying the process of building resilience in the complex context of the armed invasion of Ukraine.For a comprehensive study of the dynamics of building resilience in the conditions of Russian aggression, the study uses a variety of established scientific methods.Drawing on process research, the authors provide an overview of the relationship and interaction between the different stages of sustainability, as well as the underlying prerequisites and drivers. Four tools are also proposed based on the analysis of European normative legal acts that can restore stability in crisis situations. This study advances understanding of the complex and embedded design of organizational resilience and offers insights that may inform future empirical work in higher education management. The article highlights the importance of developing resilience capacity in higher education institutions, especially in times of turbulence and uncertainty, to guarantee their sustainability. Key words: Keywords: public administration, education, sustainability of HEI, war, management |
Агапова О.В., Гаращук В.М., Синявська О.Ю. Розбудова стійкості українських закладів вищої освіти як суб’єктів управління вищою освітою в умовах війни. Наука і техніка сьогодні. № 11 (25). 2023. С. 13-24. |
4 | стаття |
У статті розкрито основні проблеми застосування превентивних поліцейських заходів щодо запобігання поширенню пандемії COVID-19 в Україні. Зауважено, що метою поліцейського заходу є оперативне вирішення питань і ситуації на місці шляхом використання чітко визначених законом засобів, спрямоване на негайне настання фактичного результату щодо охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Відзначено, що превентивні поліцейські заходи не містять елементу покарання особи, до якої вони застосовуються. Крім того, їхнє використання часто зовсім не пов’язане із протиправною поведінкою конкретних осіб. Превентивні поліцейські заходи, не маючи карального характеру, не потребують установлення вини порушника як обов’язкової умови застосування, а також інших обов’язкових ознак протиправного діяння. Застосовуючи превентивні поліцейські заходи, поліцейські створюють потрібні умови для неухильного додержання законів, виявлення і припинення різних правопорушень, відвертають можливі посягання на інтереси суспільства і держави, які охороняються правом. Акцентовано увагу на тому, що поліція, яка зазвичай використовується для запобігання і виявлення злочинів, підтримки громадського порядку та надання послуг суспільству, історично відігравала певну роль у забезпеченні дотримання законів про охорону здоров’я. Автором відзначено, що застосування законів про охорону здоров’я за допомогою примусових методів може мати несприятливі наслідки, якщо не зменшити поширення хвороби і призвести до зниження легітимності поліції. Окреслено особливості притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 44-3 КУпАП (порушення правил щодо карантину людей), а також проаналізовано фактичний склад цього правопорушення. Підкреслено, що фактично здорову людину за цією статтею майже неможливо притягнути до адміністративної відповідальності унаслідок неоднозначності застосування цієї правової норми, що підтверджується судовою статисткою. Зокрема, із 402 постанов судів про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 44-3 КУпАП, тільки 32 постановами особи визнані винними та оштрафовані. Зазначено, що працівникам поліції украй важко адекватно діяти у цих умовах, коли, з одного боку, вони повинні виконувати свої професійні обов’язки, дотримуючись букви закону, а з іншого – сам закон містить низку юридичних колізій, через які його складно здійснювати на практиці, особливо коли всі зусилля спрямовані на запобігання поширенню захворювання COVID-19 контактним шляхом. Автором серед найбільш дієвих превентивних поліцейських заходів щодо запобігання поширенню пандемії COVID-19 в Україні названо застосування «механізму потрійного блокування» і розкрито його сутність. Підкреслено, що разом із цими превентивними поліцейськими заходами поліція також має використовувати інструменти геокартографування для картографування усіх COVID-позитивних випадків, а також їхніх первинних і вторинних контактів задля того, щоб поліцейські патрулі і блокади могли організовуватися стратегічно та надавати послуги вдома людям. Задля допомоги людям під час карантину поліція має відвідувати будинки вразливих членів громади, допомагати доставляти продукти харчування і предмети першої необхідності людям, які перебувають на карантині, а також налагоджувати контакт між людьми, які потребують невідкладної медичної допомоги, та лікарями прямо або через телемедицину. Однак застосування таких заходів є можливим лише за наявності належного державного фінансування. Констатовано, що зусилля поліції мають різноманітний спектр результатів виявлення порушень, арештів © Синявська О. Ю., 2021 ISSN 1813-338Х. Держава та регіони 64 і притягнення до відповідальності, однак результати є продуктами програмної діяльності, які призводять до результату (у цьому випадку – до зниження захворювання), отже, існує потреба в оцінці результатів зусиль поліції на основі доказів. Аналіз роботи поліції, заснований на доказах, вимагає наукової оцінки поліцейської практики для визначення того, що працює найкраще. Втім, наразі не було проведено жодного наукового дослідження, яке б використовувало систематичну оцінку показників задля того, щоб з’ясувати, чи сприяли дії поліції попередженню і пом’якшенню поширення хвороби. Зроблено висновок про важливість превентивних поліцейських заходів щодо запобігання поширенню пандемії через контакти за допомогою немедичних утручань із соціального дистанціювання та карантину, що не викликає сумнівів. Зауважено, що хоча робота Національної поліції України впливає на зниження поширення хвороби, але стратегічне і цілеспрямоване використання превентивних поліцейських заходів має більш суттєвий вплив на результат. Використання механізму потрійного блокування і пов’язаних із ним превентивних поліцейських заходів сприятиме зниженню поширення коронавірусної інфекції та виступить дієвим способом боротьби із пандемією COVID-19, доки не буде знайдено ефективних ліків або менш дорогих і трудомістких заходів із реагування на пандемію коронавірусу Ключові слова: Ключові слова: пандемія, COVID-19, попередження коронавірусу, правоохоронні органи, поліція, превенція, безпека, попередження, заходи, поліцейські превентивні заходи
Abstract. The article reveals the main problems of application of preventive police measures to prevent the spread of the COVID-19 pandemic in Ukraine. It is noted that the purpose of the police measure is to promptly resolve issues, the situation on the ground by using clearly defined means, aimed at the immediate occurrence of the actual result of protection of human rights and freedoms, combating crime, maintaining public safety and order. It is noted that preventive police measures do not contain an element of punishment of the person to whom they are applied. In addition, their use is often not at all related to the wrongful conduct of individuals. Preventive police measures, Серія: Право, 2021 р., № 4 (74) 71 which are not punitive in nature, do not require establishing the guilt of the offender as a mandatory condition of application, as well as other mandatory signs of an illegal act. By applying preventive police measures, police officers create the necessary conditions for strict observance of the law, detection and cessation of various offenses, prevent possible encroachments on the interests of society and the state, which are protected by law. public order and the provision of services to society, has historically played a role in ensuring compliance with health laws. The author notes that the application of coercive health laws can have an adverse effect, if not reduce the spread of the disease, as well as reduce the legitimacy of the police. The peculiarities of bringing to administrative responsibility for committing an offense under Art. 44-3 of the Code of Administrative Offenses – violation of the rules on quarantine of people, as well as analyzed the actual composition of this offense. It is emphasized that in fact, a healthy person under this article is almost impossible to bring to administrative responsibility due to the ambiguity of the application of this legal norm, which is confirmed by judicial statistics. Thus, out of 402 court rulings on bringing persons to administrative responsibility for committing an offense under Art. 44-3 of the Code of Administrative Offenses, of which only 32 persons were found guilty and fined. It is noted that it is extremely difficult for police officers to act adequately in the current environment, when on the one hand – they must perform their professional duties in accordance with the law, and on the other – the law itself contains a number of legal conflicts that make it difficult to implement in practice. every effort is made to prevent the spread of COVID-19 by contact. Among the most effective preventive police measures to prevent the spread of the COVID-19 pandemic in Ukraine, the author named the use of the «triple blocking mechanism» and revealed its essence. It is emphasized that in addition to these preventive policing measures, the police should also use geo-mapping tools to map all COVID-positive cases, as well as their primary and secondary contacts, so that police patrols and blockades can be organized strategically and provide services at home. To help people in quarantine, the police should visit the homes of vulnerable members of the community, assist with the delivery of food and basic necessities to people in quarantine, and connect people in need of emergency medical care with doctors directly or through telemedicine, however, the application of such measures is possible only with adequate public funding. It is stated that police efforts have a wide range of results of violations, arrests and prosecutions, but the results are products of program activities that lead to results, in this case to reduce the disease, and therefore there is a need to evaluate the results of police efforts based on evidence. Evidence-based analysis of policing requires a scientific evaluation of police practice to determine what works best. However, no scientific study has been conducted on the line that uses systematic evaluation of the data to determine whether police action has helped prevent and mitigate the spread of the disease. It is concluded that the importance of preventive police measures to prevent the spread of the pandemic through contact through non-medical interventions for social distancing and quarantine is not in doubt. It is noted that although the work of the National Police of Ukraine has the effect of reducing the spread of the disease, but the strategic and targeted use of preventive police measures has a more significant impact on the outcome. The use of the triple blocking mechanism and related preventive police measures will help reduce the spread of coronavirus infection and be an effective way to control the COVID-19 pandemic until effective drugs are found or less expensive and less time-consuming measures are taken to respond to the coronavirus pandemic. Key words: Key words: pandemic, COVID-19, coronavirus prevention, law enforcement, police, prevention, security, measures, police preventive measures. |
Синявська О.Ю. Застосування превентивних поліцейських заходів щодо запобігання поширенню пандемії COVID-19 в Україні // Держава та регіони. Серія: Право – 2021. -№4 (74). – С.63-71 |